ثبت حسابداری حوزه ی صنعت توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته حسابداری و حسابرسی

انجام حسابداری صنعتی احتمالا یکی از دشوار‌ترین مواردی است که حسابرسان و حسابداران با آن روبرو هستند. از سوی دیگر اهمیت زیاد حسابرسی و حسابداری صنعتی سبب شده است که خود این موضوع به زمینه و تخصصی برای حسابداران و کارشناسان این حوزه تبدیل شود.

سالانه بسیاری از شرکت‌ها و صاحبان صنایع به دنبال انجام امور حسابداری و حسابرسی خود هستند تا از این طریق بخشی از مشکلات خود را حل کنند و یا گزارشی از وضعیت شرکت و کارخانه را به محاکم مختلف ارسال کنند. گزارشی که از لحاظ قانونی دارای اعتبار است. به همین دلیل کارشناس رسمی دادگستری رشته حسابداری و حسابرسی ما اقدام به انجام امور حسابداری و حسابرسی شرکت‌ها جهت حل اختلاف‌ها و ارائه به محاکم نموده‌اند.

 

حسابداری صنعتی در حقیقت به معنای عملیات اجرای حسابداری به مفهوم تهیه و تولید انواع گوناگون اطلاعات مالی در حوزه‌ صنایع، انواع شیوه‌های اعتبار بخشی اطلاعات صنعتی و طیف گسترده‌ای از خدمات مشاوره‌ای و مدیریت در زمینه و میدان‌های مالی و مالیاتی و ... است .

حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی یکی از ده ها اقسام حرفه حسابداری است که کار آن گردآوری گزارشات و اطلاعاتی شامل عامل های هزینه و محاسبه بهای تمام شده تمامی محصولات صنعتی و انواع خدمات را به دوش می‌کشد و به همراه انواع تجزیه‌ها ، تحلیل‌ها و نیز گزارش‌ها و بررسی  شیوه‌ها و راه های تولید روش های کاهش بهای تمام شده تولیدات و خدمات را عرضه می دارد.

مطالعات به ما نشان می دهد که زمینه صنعت را می‌توان شامل مجموعه هایی از باور‌ها و هنجار­های واقف و حاکم بر صنعت های گوناگون تعریف کرد؛ بنابراین منطقی به نظر می­رسد که یک سازمان هر چند صنعتی، سیستم های حسابداری و همچنین کنترلی خاصی را پیشبرد اهداف خویش قرار دهد.

در صنعت های درحال توسعه، مواردی همچون عدم اطمینان قیمت نهایی در بازار، میزان رقابت میان کمپانی های صنعتی، قوانین اجرایی هر کمپانی صنعتی درباره حرفه صنعتی خویش و...

به ما نشان می­دهدکه زمینه صنایع گوناگون دارای انواع عواملی است که سیستم های حسابداری را متناسب با یک صنعت تعیین و انتخاب می کند.

تاثیرات ثبت حسابداری در صنایع

 حسابداری اثرات زیادی بر روی صنایع دارد که معمولا بر حسب سیستم ها و یا ابزارالاتی که در آن صنعت استفاده می شود ؛ می­تواند متفاوت باشد. این نکته می­تواند باعث بروز تفاوت­هایی هرچند اندک و جزیی، در عملیاتی کردن سیستم های حسابداری در صنعت مورد نظر باشد.

این را هم باید گفت که مدل­های مختلف عملیات حسابداری بین انواع صنایع، به دلیل تمایز هایی است که در معیارها ومبناهای عملکرد شرکت های صنعتی وجود دارد.

گاهی اوقات نیز امکانش هست که معیار­های مالی و حسابداری که قابلیت کاربرد در اکثر صنایع را دارند ؛ گاهی اوقات فقط مناسب یک صنعت خاص باشند .

برای مثال انواع شرکت های بیمه و پشتیبانی خسارات از نسبت های ترکیبی برای به نمایش گذاشتن سود و ضرر محاسبه های بیمه­ای استفاده می­کنند و یا بانک­ها از شاخص­ها و معیا­رهایی مثل بازده های تعدیل شده سرمایه ها در برابر ریسک استفاده می­کنند که مطمئنا در صنایع دیگر کاربرد چندانی ندارند. کارشناس ثبت حسابداری حوزه صنعت با توجه به تک تک مواردی که گفته شد و نیز حساسیت بالا در شناخت هر یک از انواع روش ها و راهکار­ها، پیرامون حسابداری صنعتی به کار خویش می پردازد و با توجه به داده های آماری و نیز روش های تجربی، تئوری و میدانی به تهیه گزارش می­پردازد .

تاثیرات بحران های جهانی

بحران های اخیر جهانی دست کم سه تاثیر بزرگ در ثبت حسابداری صنعتی داشته­اند :

الف _ تشکیل رکود های اقتصادی در بخش های کلانی از اقتصاد که نشئت گرفته از اقتصاد جهانی است .

ب _ ارتقا و افزایش تنظیمات قانونی و مقرراتی و نیز اقدامات تامین کنندگی( همچون مقررات sox  در ایالت متحده ی امریکا و یا لزوم ایجاد ساختار های کنترل داخلی و مقررات هدایت کننده و راهبری شرکت­ها در برخی از کشور­ها ).

ج _ اجبار و الزام نسبت به تغییر دادن و تعویض دوره­ای حسابرسان شرکت ها و خلق محدودیت در ارائه به طور همزمان انواع خدمات حسابرسی و نیز مشاوره ای به شرکت های مورد نظر.

اهمیت ثبت حسابداری صنعتی

در حقیقت حسابداری صنعتی و یا به اصطلاح حسابداری بهای تمام شده، یکی از ابزار های بسیار حائز اهمیت در اختیار مدیریت های صنعتی در صنایع مختلف می­باشد که مدیران به وسیله این گونه حسابداری صنعتی، قیمت و یا همان ارزش تمام شده تولیدات صنعتی شرکت خویش را محاسبه کرده و همچنین دقت خود را بر روی انواع هزینه های مواد اولیه ، دستمزد­های کارگران و تکنسین­ها و همچنین حقوق مهندسان ارشد کمپانی و مدیران داخلی شرکت و در نهایت سایر هزینه های منجر به تولیدات صنعتی شرکت را متمرکز می­کند.

کاربرد ثبت حسابداری حوزه صنعت

شاید تصور کنید که کاربرد ثبت حسابداری صنعتی به انواع کارخانجات صنعتی و نیز صنایع تولیدی محدود شود؛ هر چند شاید بتوان گفت که یکی از مشهور ترین کاربرد­های آن نیز در این جهت باشد ولی جالب است بدانید که حسابداری صنعتی به معنای خاص آن یعنی حسابداری ارزش گذاری ( اصطلاحا حسابداری بهای تمام شده)

در اقسام بانک ها، انواع شرکت های بیمه و همچنین انوع عمده فروشی­ها در بازار کشور، انواع شرکت های حمل و نقل علی الخصوص شرکت­های هواپیمایی و در اکثر دانشگاه ها و بیمارستان­ها در جهت رشد مجموعه و بازدهی بیشتر در حال استفاده است  .

می توان گفت که حسابداری صنعتی گونه ای از حسابداری است که به چگونگی فرآیند هزینه تمام شده ی محصول صنعتی جهت محاسبه و اندازه گیری موجودیت­ها و مشخص کردن سود و منفعت دوره های هزینه ها و دیگر موارد مختلف اشاره دارد .

حرفه حسابداری صنعتی در طی فرایند هایی انواع هزینه ها را شناسایی و نیز طبقه بندی نموده و همچنین جمع آوری می­کند که به اصطلاح به این عملیات و فرآیند ها هزینه یابی می­گویند .

در ادامه باید گفت که ثبت حسابداری صنعتی مجموعه سیستماتیکی است که دیتا و اطلاعات حاصل شده مضاف بر سیستم­ها حسابداری مالی و حسابداری صنعتی مورد استفاده واقع می­شود .

در حسابداری مالی صنعتی زمان فراهم آوردن صورت های مالی - اعتباری موجود در اطلاعات حسابداری صنعتی تحت پوشش واژه کالای پایان دوره مورد استفاده و کاربرد قرار می­گیرد و همچنین در اصول سیستماتیک مدیریت این نوع اطلاعات دربخش های برنامه ریزی و نیز کنترل و انواع برنامه ریزی­ها و تصمیم گیری­ها مورد استفاده قرار می­گیرند.

انواع مراحل تهیه ی گزارش هزینه تولید

برای تهیه گزارشات ثبت حسابداری حوزه صنعت می بایست که پنج مرحله زیر به ترتیب صورت پذیرد:

1 –  تهیه جداول مقدار تولید ( با استفاده از انواع روش­های آماری و دیجیتالی و همچنین نرم افزار های مربوطه)

2 – به دست آوردن محاسبات میزان تولید برحسب معادلات آحاد تکمیل.

3 – گرد آوری مجموع هزینه­ها مختص مواردی که شامل هزینه­های تمام شده ی در وضعیت موجودی کالا در جریان ساخت نخست دوره و نیز خرج ها و هزینه های صورت گرفته در طول دوره ( پیرامون مواد مستقیم و نیز کار مستقیم و سربار کارخانه).

4 - به دست آوردن هزینه تمام شده برای یک واحد.

5 – محاسبات مربوط به قیمت­های تمام شده واحد­های به اتمام رسیده و هزینه تمام شده در وضعیت موجودی کالای در جریان ساخت پایان دوره.

بدیهی است بدون شناخت و تسلط کامل بر این پنج شرط حیاتی، تهیه گزارش مربوطه ارزشی نخواهد داشت.

مطمئنا کارشناس مربوطه در پیرامون ثبت حسابداری صنعتی از مهارت کاملی در این زمینه استفاده می­کند.

کارشناس رسمی دادگستری رشته برق الکترونیک و مخابرات نیز در خصوص روند‌ها می تواند در زمینه حسابداری صنعتی کمک شایانی که حسابداران و حسابرسان نماید.

کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی و انجام حسابرسی در امور متهم به فرار مالیاتی

در سال‌های گذشته فرار مالیاتی در سطوح گسترده‌ای اتفاق افتاده است. ساختار‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی در ایجاد و یا عدم فرار مالیاتی دارند اما تقریبا در همه کشور‌های جهان فرار مالیاتی صورت می‌گیرد برای مثال حتی افراد معروفی که بیشتر زیر ذره بین قرار دارند نیز گاها اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند. فرار مالیاتی در واقع به معنای اظهار نکردن بخشی از درآمد‌ها و یا دارایی‌های یک فرد، موسسه و یا شرکت و غیره است. بنابراین ما در فرار مالیاتی با بخش‌های غیر شفافی روبرو هستیم و راه‌هایی که از طریق آن امکان محاسبه مالیات وجود نداشته است. در ادامه به کمک کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی به بررسی این اتهام خواهیم پرداخت.

کارشناس دادگستری حسابداری و حسابرسی می تواند نسبت به امور مالیاتی و حسابرسی متهم به فرار مالیاتی با استفاده از بررسی اظهار نامه مالیاتی و میزان دارایی و درآمد اظهار نظر نماید. همه ساله تمامی واحد های صنفی نسبت به رسیدگی به حساب ها و پرکردن اظهارنامه مالیاتی اقدام می کنند و اداره امور دارایی با توجه به میزان درآمد هر کدام میزان مالیات را مشخص می کند. حال اگر شخصی به هر دلیلی از پرداخت مالیات امتناع ورزد یا پرداخت آن را به تعویق اندازد متهم به فرار مالیاتی است.  کارشناس دادگستری حسابداری و حسابرسی نسبت به فرار مالیاتی تحقیقات و بررسی های لازم را انجام می دهد و اظهار نظر می کند.

متهمی که از روی قصد و آگاهانه فرار مالیاتی را انجام بدهد یا از تسلیم اظهارنامه و ترازنامه مالی سر باز زند محکوم است و با تایید نظر کارشناس در خصوص فرار مالیاتی قطعی ملزم به تحمل حبس می شود و یا پرداخت جریمه می‌شود که بنا به گستردگی تخلف متفاوت خواهد بود.

فرار مالیاتی در مشاغل مختلفی صورت می‌گیرد به همین دلیل در پر کردن اظهار نامه مالیاتی مشاغل باید میزان درآمد‌ها به صورت هر چه دقیق‌تر مشخص شود. معمولا تخلفات مالیاتی به اشکال قابل پیش بینی هم صورت می‌گیرد برای مثال حاشیه‌هایی در خصوص عدم استفاده از پوز‌ها توسط پزشکان وجود دارد. نبودن دستگاه‌های کارتخوان و یا خرابی همیشگی آن‌ها باعث می‌شود بخش قابل توجهی از درآمد پزشکان ثبت نشود و از همین رو امکان تعیین دقیق درآمد آن‌ها وجود ندارد. قاعدتا این موضوعات زمینه طرح اتهام فرار مالیاتی را ایجاد می‌کند که کارشناس حسابداری و حسابرسی می‌تواند در خصوص صحت یا عدم صحت آن اظهار نظر نماید.

لازم به ذکر است که فرارمالیاتی توسط بانک ها نیز قابل انجام است و به این معنی است که بانک مذکور بیش از میزان بهره مقرر شده به مشتریان سود بپردازد تا روند صعودی جذب مشتری داشته باشند. در این صورت ملزم به پرداخت مالیات هستند و چنانچه مالیات خود را پرداخت نکنند یا کمتر پرداخت کنند متهم به فرار مالیاتی هستند. لذا کارشناس رسمی حسابداری و حسابرسی نسبت به بررسی امور مربوط به فرار مالیاتی این گونه بانک ها هم اظهار نظر می کند.

مالیات انواع مختلفی دارند که در این مقاله به دونوع آن اشاره میکنیم:

مالیات بر دارایی ها: که شامل مالیاتی است که بر اموال و دارایی های موجود در وطن اشاره دارد.

مالیات بر درآمد و سرمایه های پولی: که شامل میزان مالیاتی است که بر درامد حاصل از سرمایه گذاری و کسب و کار و هر نوع درآمدی اشاره دارد.

فرارمالیاتی نیز دو نوع است:

اجتناب از پرداخت مالیات: به معنی انجام کار قانونی و ذکر درآمد کم و خرج بالا و کاهش اشتغال است برای کم کردن مالیات توسط دولت و پرداخت آن میزان کم.

فرارمالیاتی: فرار مالیاتی همانطور که در بالا اشاره شد عدم پرداخت مالیات طی سه سال است.

در هر دو حالت فرار مالیاتی کارشناس رسمی می تواند با توجه به بررسی مستندات موجود امور مالیاتی را تشریح نماید. در صورت ایجاد اختلاف در این خصوص و یا روبرو شدن با اتهام فرار مالیاتی و یا نیاز به ارزیابی میزان مالیات می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.

بررسی اختلافات مالی و حسابداری در حوزه خدماتی، تولیدی و صنعتی از سوی کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی

یکی از مواردی که در اغلب پروسه های مالی دیده می شود اختلافات مالی است. چند دلیل برای اختلافات مالی می توان متصور بود. ممکن است که هزینه‌کرد‌ها در یک موسسه و شرکت به شیوه‌ای باشد که اختلافات مالی ایجاد کند و یا ممکن است اشتباهاتی در صورتحساب‌ها ایجاد شده باشد. مورد اول معمولا با کشف تخلفات صورت می‌گیرد اما مورد دوم بیشتر شفاف سازی امور مالی است اما در هر دو مورد به دلیل آن که ابهام در صورتحساب‌ها و حسابرسی شرکت وجود دارد می‌تواند زمینه ساز اختلاف باشد. کارشناسان رسمی دادگستری عمدتا در مسائل اینچنین ورود می‌کنند.

 به دلیل اینکه شیوه و توابع محاسباتی مالی در بخش حسابداری یک سازمان متفاوت است ممکن است در هر حوزه ای اختلافات دیده بشود. بررسی اختلافات و چگونگی حل آنها نیاز به کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی دارد. چنانچه شیوه بررسی فاکتور ها و گزارشات حسابداری در یک کارخانه یا یک سازمان صنعتی متفاوت باشد کارشناس رسمی حسابداری و حسابرسی تمامی فاکتور ها و بایگانی ها را بررسی کرده و پیرامون آن اظهار نظر می کند.

از جمله اختلافات مالی که ممکن است در حوزه خدمات به وجود بیاید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پرداخت و تسویه زودتر از زمان موعود، پرداخت چندین باره فاکتور ها، جابجایی اقلام مصرفی و پرداخت بودجه مجدد برای تهیه آن‌ها و غیره. معمولا اشتباهات و یا مشکلات مذکور در روند حسابرسی شرکت‌های خدماتی مشخص می‌شوند. برای مثال در موارد زیادی پس از حسابرسی سالانه با مواردی چون کسری سود و یا کمبود‌هایی مواجه می‌شوند اما اشتباه در پرداخت صورتحساب‌ها و یا پیش خرید‌ها ممکن است دلیل بروز مشکل شده باشند. البته این موراد در الگو‌های حسابداری و حسابرسی پیش پا افتاده هستند و گاها حسابرس نیازمند در نظر گرفتن جزئیات بسیار دقیق‌تری است.

از جمله اختلافات مالی که در حوزه تولیدات پیش می آید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ورود کالای اولیه بدون کیفیت، تهیه مکرر کالای خام به تعداد کم، عدم کنترل و بایگانی فاکتورها، پرداخت زودتر از موعود، عدم ثبت سفارشات، ورشکست شدن کارخانه و سازمان، قرض های بسیار و غیره. در سایر یادداشت‌ها در خصوص ارزیابی سهم شرکه و یا حتی ارزیابی سهام افراد و یا مواردی چون ارزیابی سهم هر مدیر یا صاحبین شرکت از ضرر و زیان‌های مالی و یا واگذاری بخشی از یک شرکت خواهیم گفت که چگونه کنترل تمام فرآیند‌های مالی یک شرکت از قرارداد‌ها گرفته تا موجودی مواد خام و ارزش سرمایه در فرآیند حسابرسی اهمیت خواهند داشت. با این حال معمولا در حل اختلافات مالی نیز کارشناسان ما با بررسی این فرآیند‌ها تلاش می‌کنند تا صورت حساب شفافی از وضعیت مالی هر شرکت ارائه دهند.

از جمله اختلافات مالی در حوزه صنعت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم زمان بندی و برنامه ریزی درست، تهیه بیش از حد کالای خام، تولید بیش از حد، عدم تسویه بر اساس زمان بندی، کمبود بودجه و ورشکستگی و غیره. البته تقریبا اختلافات مالی در شرکت‌های مختلف چه تولیدی و چه خدماتی و غیره در موارد یکسانی صورت می‌گیرد و تفکیک ما من باب تاکید بیشتر است.

هر کدام از اختلافات مالی که در حوزه ای خاص بر اثر بی دقتی یا شرایط محیطی و فنی به وجود بیاید قابل بررسی و تشریح توسط کارشناس حسابداری و حسابرسی می باشد. برای اینکه کارشناس بتواند به صورت حساب ها و پرداخت ها و درآمد ها حسابرسی نماید نیاز به دریافت اطلاعات دقیق از بخش حسابداری و حسابرسی دارد. چنانچه ریزپرداخت ها و فاکتورها به طور دقیق محاسبه بشود اختلافات موجود مشخص خواهد شد. اما یک مسئله مهم در حسابداری و حسابرسی وجود دارد. گاها ممکن است بررسی فاکتور و دارایی و غیره هم مشکلات مختلف در یک شرکت را بر طرف نکند به همین دلیل از حسابداران و حسابرسان استفاده می‌کنند تا به اصطلاح راه‌های فرار مالی و حرکت مالی در شرکت‌ها را مشخص کند. منظور از فرار مالی آن بخش مالی از شرکت است که به طور مشخص قابل تشخیص برای افراد نیست.

از این کارشناسان ما آمادگی اظهار نظر در خصوص اختلافات مختلف مالی و انجام امور حسابداری در شرکت‌های مختلف را دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمائید.

تهیه ترازنامه مالی از سوی کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی برای خارج از کشور و امور مهاجرت

برای انجام مهاجرت به کشور‌های مختلف نیاز به جمع‌آوری اطلاعات قابل قبول و معتبری از وضعیت مالی و دارایی‌های خود دارید. معمولا هر کشوری نیز نوع خاصی از اطلاعات و مدارک را با استاندارد‌های خاصی می‌پذیرد بنابراین این که به نیوزلند سفر می‌کنید یا به استرالیا و با کانادا و آمریکا نحوه تهیه ترازنامه مالی حداقل از لحاظ استاندارد‌ها تفاوت‌های معنا داری خواهد داشت.

یکی از کارهایی که کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی می تواند انجام بدهد تهیه ترازنامه مالی برای مهاجرت به کشور های مختلف است. تهیه ترازنامه مالی برای کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید یک کار پر دقت است که نیاز به تحلیل مناسب دارد. چنانچه بخواهید ترازنامه مالی خود را تهیه کنید می توانید برای بررسی به کارشناس رسمی حسابداری و حسابرسی بسپارید تا اظهار نظر نماید.

مفهوم دقیق ترازنامه به میزان دارایی های شخص باز می گردد. در ترازنامه میزان کامل بدهی های جاری، بدهی های غیر جاری و بلند مدت، میزان حقوق های پرداختی، میزان درآمدها و غیره به درج می شود.  مهم ترین مواردی که در ترازنامه مالی مورد توجه کارشناس رسمی قرار می گیرد شامل موارد زیر است:

حساب های جاری: شامل حساب هایی می شود که  میزان مبالغ دریافتی فرد به آن واریز می شود. اهمیت حساب‌های جاری در تهیه ترازنامه مالی، میزان حداقلی است که معمولا برای انجام امور مهاجرت و دریافت ویزا‌هایی مانند ویزای سرمایه گذاری صورت می‌گیرد.

املاک و مستغلات: میزان دقیق املاک و زمین هایی که به نام شخص است. تعیین قیمت دقیق آن را کارشناس رسمی دادگستری ساختمان انجام می‌دهد اما تهیه و تنظیم صورت حساب‌ها به وسیله کارشناس حسابداری و حسابرسی انجام می‌شود.

سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت: میزان دقیق سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدتی که شخص در طی یک سال انجام داده است. این مورد نیز مانند سایر موارد نیاز به توجه به جزئیات روند‌های مالی و تهیه گزارشات حسابداری دارد.

مهم ترین ویژگی ترازنامه مالی این است که وضعیت مالی شخص را در این لحظه نمایش می دهد و برای بررسی وضعیت مالی و درآمد ها و پرداخت های سال آینده اطلاعات کاملی در دسترس قرار نمی دهد.

برای هر کشور مهاجر پذیر اروپایی یا امریکایی طبق اصول و قوانین خودشان ترازنامه مالی خاصی اهمیت دارد و با توجه به ترازنامه ای که دریافت می کنند ویزا و اقامت شما را تایید می کنند. این کشور ها برای احراز هویت ترازنامه نیاز به مدارک و سند املاک و حساب های دریافتی دارد. لذا برای تهیه ترازنامه مالی به ذکر املاک و دارایی ها دقت داشته باشید. کارشناس دادگستری حسابداری و حسابرسی نسبت به تهیه ترازنامه نیاز به اطلاعات و سند دقیق دارد.

کشورهایی نظیر کانادا، اتریش، آلمان و سوئد از جمله کشورهایی هستند که از طریق سرمایه گذاری اقامت می دهند. از آن جا که معمولا انجام امور مهاجرت بسیار وقت گیر، پر هزینه و دردسر ساز است لذا توصیه می‌شود که در شیوه تهیه ترازنامه دقت خاصی صورت بگیرد چرا که در صورت عدم رعایت استاندارد‌ها بی شک صدور ویزا برای افراد با مشکلاتی روبرو خواهد شد.

سرمایه گذاری در بسیاری از کشورها امکان پذیر است. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری جزء آسان ترین راه های اخذ اقامت است. به همین دلیل در مورادی که ویزای سرمایه گذاری قرار است صادر شود تهیه ترازنامه اهمیتی بیش از پیش پیدا خواهد کرد. لذا توصیه می‌کنیم حتما از کارشناسان رسمی و معتبر در این زمینه استفاده نمائید.

اظهار نظر کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی در خصوص حسابداری و حسابرسی طرح های عمرانی

سالانه چندین هزار پروژه عمرانی در کشور به صورت خصوصی و دولتی اجرا می‌شوند. معمولا پروژه‌های عمرانی به دلیل استفاده زیاد از نیروی کار، مصالح و حتی مثال ذهنی‌تر مانند مدیریت و برنامه ریزی و مسائل اینچنینی هزینه‌های بسیار زیاد و البته متنوع و گاها پیچیده‌ای را در بر دارند. در اجرای پروژه‌های عمرانی معمولا به واسطه انواع مختلفی از قرارداد‌ها که منعقد می‌شود اختلافاتی نیز بروز می‌کند. برنامه ریزی نادرست، افزایش هزینه‌ ساخت، اختلاف در طراحی در قرارداد‌های طراحی و ساخت و شیوه‌های تعیین مالی و غیره معمولا می‌توانند اختلاف زا باشند. در یادداشت‌های دیگری در رشته‌های کارشناس دادگستری معماری و راه ساختمان به تفصیل چگونگی حل اختلافات عمرانی پرداخته ایم. اما یکی از مهم‌ترین اختلافات در خصوص حسابرسی در پروژه‌های عمرانی است. در این یادداشت به اختلافات پیرامون این موضوع خواهیم پرداخت.

اظهار نظر کارشناس رسمی دادگستری حسابداری و حسابرسی در خصوص پروژه های عمرانی بدین شکل است که اگر در حین انجام پروژه عمرانی اختلافات مالی میان کارفرما و پیمانکار به وجود بیاید می تواند شواهد و مدارک موجود را بررسی کرده و نسبت به مسئولیت طرفین و ریزپرداخت ها و ریز دریافت ها اظهار نظر نماید و یا در بسیاری از موراد اختلاف در مرحله پایانی و تحویل پروژه عمرانی ایجاد می‌شود.

پروژه های عمرانی به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می شود. برای پروژه های عمرانی بودجه‌ای اختصاص داده می شود که کارفرما و پیمانکار طبق آن برنامه ریزی های لازم برای پیشبرد پروژه را انجام می دهند. بخش حسابداری برای عملکرد بهتر مطابق با فاکتور و رسید پرداخت ها و دریافت ها گزارشات مالی را تهیه می کند. حال کارشناس دادگستری حسابداری و حسابرسی برای تایید پایان کار پروژه می تواند گزارشات مالی و لیست پرداخت ها را بررسی می کند و سپس گزارش کارشناسی خود را اعلام می کند.

عوامل مختلفی سبب بروز اختلافات فوق می‌شود. برای مثال افزایش ناگهانی قیمت مصالح و لزوم ارزیابی مجدد در قرارداد و بی توجهی به شیوه پرداخت صورت وضعیت‌ها و همچنین نحوه حسابرسی و به طور دقیق‌تر عدم ارزیابی همه جانبه در تغییر قراردادی یکی از مهم‌ترین زمینه‌ساز‌های اختلاف است. از سوی دیگر معمولا در صورت مغایرت بین صورت وضعیت‌ها و میزان کار صورت گرفته و هزینه‌های انجام شده اختلاف بروز می‌کند و از آنجا که شکل هزینه‌کرد‌ها و همچنین تنوع آن بسیار متفاوت و متعدد در صورت بروز اختلاف نیاز به ارزیابی کارشناس حسابداری و حسابرسی دارد.

چنانچه پروژه عمرانی وجود داشته باشد برای تعیین بودجه مورد نیاز پیشبرد آن کارفرما می تواند از اظهار نظر کارشناس رسمی حسابداری و حسابرسی استفاده کند و برای بررسی حسابرسی طرح ها از وی کمک بگیرد.

حسابرسی طرح های عمرانی در شرکت های خصوصی به این شکل است که حسابداری شرکت با دقت بسیار بالا میزان خرج ها و میزان باقیمانده بودجه را تا پایان مدت زمان پروژه حساب می کند و تمامی خرج ها را به صورت گزارشات ریز مالی در بایگانی ثبت و نگهداری می کند و در انتها با بررسی مجدد گزارشات مشخص می نماید که پروژه مذکور چه میزان سودآوری برای شرکت داشته است. در این میان چنانچه مدت زمان پروژه به اتمام رسیده باشد اما پروژه نیمه کار باقی مانده باشد به اظهار نظر کارشناس حسابداری و حسابرسی نیاز است‌. کارشناس می‌تواند تمامی عملکرد و ریزگزارشات مالی را از بخش حسابداری و حسابرسی دریافت کند و بررسی دقیق نماید و در نهایت نسبت به اظهار نظر اقدام نماید.

یکی از چالش های پر اهمیت در بحث پیشبرد پروژه های عمرانی خصوصی و دولتی مطرح است بحث دقت در بایگانی فاکتور ها و وجود یک سیستم حسابداری مکانیزه و دقیق است که باعث شود مبلغ تسویه ها و زمان بندی دریافت ها و پرداخت ها به شکل حساب شده پیش برود. چنانچه در یکی از تقسیم بندی های بودجه یا برنامه ریزی زمانی اختلاف به وجود بیاید سبب وارد شدن خسارت به کارفرما و پیمانکار می شود. لذا برای جلوگیری از این مورد می توان از کارشناس رسمی کمک گرفت.